diabetesCoach.eu

Ulf Riserus, medicine doktor o näringsfysiolog - ej kunnat visa att GI-metoden gör att vi blir mätta längre.

-"Dagens kostrekommendationer är förlegade" säger doktor o Näringsfysolgi Ulf Riserius

Vetenskapligt står de sig mycket bra då kostrekommendationerna är baserade på all forskning på området och är det som i dagsläget bevisligen fungerar och är riskfritt även på sikt.
Självklart kommer kostråden ändras när det finns tillräckligt vetenskapliga belägg för det. "- Det är sockret i kosten som gör oss feta" Man blir överviktig om man konsumerar mer kalorier än man gör av med, detta gäller oavsett om kalorierna kommer från socker eller fett. Flera studier har inte kunnat visa ett samband mellan högt sockerintag och övervikt. Det finns idag mer belägg för att ett högt intag av fettrika (och därmed energitäta) livsmedel ger ökat energiintag och därmed ökad risk för övervikt. Man bör dock även se till kombinationen av socker och fett och i relation till varandra, ej som enskilda komponenter. Drycker med mycket socker tycks dock vara särkilt fettbildande eftersom de tillför mycket energi och samtidigt ger liten mättnad. -"Att följa GI är en effektiv bantningsmetod" I teorin så kan man tycka att det kanske borde vara så, men detta är ännu inte bevisat. Finns ännu inte övertygande belägg för att "GI-metoden" är en effektiv bantningsmetod och man har heller ej kunnat visa att GI-metoden gör att vi blir mätta längre. Däremot bör kolhydratrika livsmedel med lågt GI ingå i en sund kost. -"Olika typer av fett lagras olika lätt" Oavsett typ av fett ger fetter lika många kalorier och det saknas bevis som visar att t ex omättade fetter från vegetabilier ökar förbränningen mer än mättade fetter från animaliska källor. Däremot har omättade växtfetter som finns i olika oljor och i nötter andra positiva hälsoeffekter, t ex på blodfetterna. -"Fiskolja ökar förbränningen och minskar insulinnivån" Det finns inga övertygande bevis på människor som visar att fiskolja skulle öka förbränningen. Fiskolja och fet fisk kan förbättra blodfetterna (triglyceriderna minskar) och tycks skydda mot plötslig hjärtdöd, men har ingen effekt på kroppens känslighet för insulin eller insulinhalten i blodet hos friska människor.-"Man behöver extra tillskott av antioxidanter, vitaminer och mineraler" Det finns inte tillräckliga bevis för att friska personer generellt har nytta av kosttillskott, och kan därför inte rekommenderas, inte ens för personer som tränar regelbundet. Äter man allsidigt får man sannolikt i sig det man behöver. Det finns t.o.m. forskning som pekar på potentiella skadliga effekter av höga doser antioxidanter som intas via piller. Specifika grupper med speciella behov (t ex sjuka, äldre med lågt energiintag och vissa elitidrottsmän) kan eventuellt ha nytta av vissa tillskott. Antioxidantrika livsmedel som frukt och grönsaker rekommenderas dock.

Ulf Riserus, medicine doktor och näringsfysiolog
© Copyright 2006. All rights reserved. Nodensa AB® and DiabetesCoachT.

Ulf Riserus, medicine doktor och näringsfysiolog och GI läs mera här >>

DiabetesCoach • nyhetsbrev@diabetescoach.eu